در قسمت قبلی راه اندازی یک نمایشگر رنگی ارزان قیمت رو با آردوینو آموزش دادیم ، حالا توی این آموزش به راه اندازی یک نمایشگر تک رنگ ارزان قیمت میپردازیم ، این نمایشگر باز هم قیمت پایین تری داره و قیمتش اندازه دوتا سون سگمنته🙂 . از طرف دیگه به دلیل تک رنگ بودن خوانایی بالاتری نسبت به نمایشگر های رنگی داره و جاهای بیشتری میشه از اون استفاده کرد، در مورد این نمایشگر قبلا در سایت سیسوگ صحبت شده اما این بار باز هم با یک کتابخونه محبوب برای نمایشگر های تک رنگ (u8g2) میخوایم این lcd رو راه بندازیم ، با امبددتک همراه باشید تا به بررسی و راه اندازی اون بپردازیم…
سخت افزار
نمایشگر مورد استفاده ما این بار هم مخصوص تلفن های همراه هست ، گوشی های مدل NOKIA 1202, 1203, 1280 و … این نمایشگر دارای ویژگی های زیر هست:
- تک رنگ (monochrome)
- ابعاد 1.3 اینچ
- رزولویشن 69*68
برای تهیه این نمایشگر باید به فروشگاه های قطعات موبایل مراجعه کنید ، همچنین ورودی این نمایشگر یک فلت 12 پین هست که باید حتما برای استفاده روی یک برد مونتاژ بشه ، البته اینجا در سیسوگ بیشتر در مورد نحوه راه اندازیش توضیح داده شده و نحوه طراحی برد برای اون گفته شده. اما توی این آموزش از ماژول آماده این نمایشگر استفاده میکنیم که از فروشگاه امبددتک قابل تهیه هست. در ادامه میتونید تصویر این ماژول رو مشاهده کنید.
راه اندازی کتابخانه u8g2-ste2007
ste2007 اسم درایور این نمایشگر هست و کل کار ما ارتباط با همین درایور هست برای نمایش اطلاعات روی صفحه ، این درایور از پروتکل spi 9 bit پشتیبانی میکنه ، چیزی که توی خیلی از میکروکنترلر ها وجود نداره ، البته جای نگرانی نیست چراکه به دلیل تک رنگ بودن این نمایشگر اطلاعات کمی نیاز هست برای نمایش براش ارسال بشه و در صورت استفاده از spi 9 bit نرم افزاری هم تقریبا رفرش شدن صفحه مشخص نیست. توی این کتابخونه فعلا spi 9 بیت فقط به صورت نرم افزاری پیاده شده و با یاری خدا در آینده از spi 9 bit سخت افزاری esp8266 هم پشتیبانی میکنه.
برای استفاده ابتدا به آدرس https://github.com/mahdi2001h/u8g2-ste2007 رفته و فایل zip کتابخانه رو دانلود میکنیم.
حالا نرم افزار آردوینو رو باز کرده و از منوی Sketch -> Include library -> add .zip library فایل زیپی که دانلود کردیم رو انتخاب میکنیم
برای تست کتابخونه از نمونه کد GraphicsTest استفاده میکنیم
در ادامه کد این example رو مشاهده میکنید
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 | /* GraphicsTest.ino Universal 8bit Graphics Library (https://github.com/olikraus/u8g2/) Copyright (c) 2016, olikraus@gmail.com All rights reserved. Redistribution and use in source and binary forms, with or without modification, are permitted provided that the following conditions are met: * Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer. * Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or other materials provided with the distribution. THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS "AS IS" AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE. */ #include <Arduino.h> #include <U8g2lib.h> #ifdef U8X8_HAVE_HW_SPI #include <SPI.h> #endif #ifdef U8X8_HAVE_HW_I2C #include <Wire.h> #endif /* U8g2lib Example Overview: Frame Buffer Examples: clearBuffer/sendBuffer. Fast, but may not work with all Arduino boards because of RAM consumption Page Buffer Examples: firstPage/nextPage. Less RAM usage, should work with all Arduino boards. U8x8 Text Only Example: No RAM usage, direct communication with display controller. No graphics, 8x8 Text only. */ U8G2_STE2007_96X68_F_3W_SW_SPI u8g2(U8G2_R0, /* clock=*/ 13, /* data=*/ 11, /* cs=*/ 10, /* reset=*/ 8); void u8g2_prepare(void) { u8g2.setFont(u8g2_font_6x10_tf); u8g2.setFontRefHeightExtendedText(); u8g2.setDrawColor(1); u8g2.setFontPosTop(); u8g2.setFontDirection(0); } void u8g2_box_frame(uint8_t a) { u8g2.drawStr( 0, 0, "drawBox"); u8g2.drawBox(5,10,20,10); u8g2.drawBox(10+a,15,30,7); u8g2.drawStr( 0, 30, "drawFrame"); u8g2.drawFrame(5,10+30,20,10); u8g2.drawFrame(10+a,15+30,30,7); } void u8g2_disc_circle(uint8_t a) { u8g2.drawStr( 0, 0, "drawDisc"); u8g2.drawDisc(10,18,9); u8g2.drawDisc(24+a,16,7); u8g2.drawStr( 0, 30, "drawCircle"); u8g2.drawCircle(10,18+30,9); u8g2.drawCircle(24+a,16+30,7); } void u8g2_r_frame(uint8_t a) { u8g2.drawStr( 0, 0, "drawRFrame/Box"); u8g2.drawRFrame(5, 10,40,30, a+1); u8g2.drawRBox(50, 10,25,40, a+1); } void u8g2_string(uint8_t a) { u8g2.setFontDirection(0); u8g2.drawStr(30+a,31, " 0"); u8g2.setFontDirection(1); u8g2.drawStr(30,31+a, " 90"); u8g2.setFontDirection(2); u8g2.drawStr(30-a,31, " 180"); u8g2.setFontDirection(3); u8g2.drawStr(30,31-a, " 270"); } void u8g2_line(uint8_t a) { u8g2.drawStr( 0, 0, "drawLine"); u8g2.drawLine(7+a, 10, 40, 55); u8g2.drawLine(7+a*2, 10, 60, 55); u8g2.drawLine(7+a*3, 10, 80, 55); u8g2.drawLine(7+a*4, 10, 100, 55); } void u8g2_triangle(uint8_t a) { uint16_t offset = a; u8g2.drawStr( 0, 0, "drawTriangle"); u8g2.drawTriangle(14,7, 45,30, 10,40); u8g2.drawTriangle(14+offset,7-offset, 45+offset,30-offset, 57+offset,10-offset); u8g2.drawTriangle(57+offset*2,10, 45+offset*2,30, 86+offset*2,53); u8g2.drawTriangle(10+offset,40+offset, 45+offset,30+offset, 86+offset,53+offset); } void u8g2_ascii_1() { char s[2] = " "; uint8_t x, y; u8g2.drawStr( 0, 0, "ASCII page 1"); for( y = 0; y < 6; y++ ) { for( x = 0; x < 16; x++ ) { s[0] = y*16 + x + 32; u8g2.drawStr(x*7, y*10+10, s); } } } void u8g2_ascii_2() { char s[2] = " "; uint8_t x, y; u8g2.drawStr( 0, 0, "ASCII page 2"); for( y = 0; y < 6; y++ ) { for( x = 0; x < 16; x++ ) { s[0] = y*16 + x + 160; u8g2.drawStr(x*7, y*10+10, s); } } } void u8g2_extra_page(uint8_t a) { u8g2.drawStr( 0, 0, "Unicode"); u8g2.setFont(u8g2_font_unifont_t_symbols); u8g2.setFontPosTop(); u8g2.drawUTF8(0, 24, "☀ ☁"); switch(a) { case 0: case 1: case 2: case 3: u8g2.drawUTF8(a*3, 36, "☂"); break; case 4: case 5: case 6: case 7: u8g2.drawUTF8(a*3, 36, "☔"); break; } } #define cross_width 24 #define cross_height 24 static const unsigned char cross_bits[] U8X8_PROGMEM = { 0x00, 0x18, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x81, 0x00, 0x00, 0x81, 0x00, 0xC0, 0x00, 0x03, 0x38, 0x3C, 0x1C, 0x06, 0x42, 0x60, 0x01, 0x42, 0x80, 0x01, 0x42, 0x80, 0x06, 0x42, 0x60, 0x38, 0x3C, 0x1C, 0xC0, 0x00, 0x03, 0x00, 0x81, 0x00, 0x00, 0x81, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x42, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x24, 0x00, 0x00, 0x18, 0x00, }; #define cross_fill_width 24 #define cross_fill_height 24 static const unsigned char cross_fill_bits[] U8X8_PROGMEM = { 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x18, 0x00, 0x18, 0x64, 0x00, 0x26, 0x84, 0x00, 0x21, 0x08, 0x81, 0x10, 0x08, 0x42, 0x10, 0x10, 0x3C, 0x08, 0x20, 0x00, 0x04, 0x40, 0x00, 0x02, 0x80, 0x00, 0x01, 0x80, 0x18, 0x01, 0x80, 0x18, 0x01, 0x80, 0x00, 0x01, 0x40, 0x00, 0x02, 0x20, 0x00, 0x04, 0x10, 0x3C, 0x08, 0x08, 0x42, 0x10, 0x08, 0x81, 0x10, 0x84, 0x00, 0x21, 0x64, 0x00, 0x26, 0x18, 0x00, 0x18, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, }; #define cross_block_width 14 #define cross_block_height 14 static const unsigned char cross_block_bits[] U8X8_PROGMEM = { 0xFF, 0x3F, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0xC1, 0x20, 0xC1, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0x01, 0x20, 0xFF, 0x3F, }; void u8g2_bitmap_overlay(uint8_t a) { uint8_t frame_size = 28; u8g2.drawStr(0, 0, "Bitmap overlay"); u8g2.drawStr(0, frame_size + 12, "Solid / transparent"); u8g2.setBitmapMode(false /* solid */); u8g2.drawFrame(0, 10, frame_size, frame_size); u8g2.drawXBMP(2, 12, cross_width, cross_height, cross_bits); if(a & 4) u8g2.drawXBMP(7, 17, cross_block_width, cross_block_height, cross_block_bits); u8g2.setBitmapMode(true /* transparent*/); u8g2.drawFrame(frame_size + 5, 10, frame_size, frame_size); u8g2.drawXBMP(frame_size + 7, 12, cross_width, cross_height, cross_bits); if(a & 4) u8g2.drawXBMP(frame_size + 12, 17, cross_block_width, cross_block_height, cross_block_bits); } void u8g2_bitmap_modes(uint8_t transparent) { const uint8_t frame_size = 24; u8g2.drawBox(0, frame_size * 0.5, frame_size * 5, frame_size); u8g2.drawStr(frame_size * 0.5, 50, "Black"); u8g2.drawStr(frame_size * 2, 50, "White"); u8g2.drawStr(frame_size * 3.5, 50, "XOR"); if(!transparent) { u8g2.setBitmapMode(false /* solid */); u8g2.drawStr(0, 0, "Solid bitmap"); } else { u8g2.setBitmapMode(true /* transparent*/); u8g2.drawStr(0, 0, "Transparent bitmap"); } u8g2.setDrawColor(0);// Black u8g2.drawXBMP(frame_size * 0.5, 24, cross_width, cross_height, cross_bits); u8g2.setDrawColor(1); // White u8g2.drawXBMP(frame_size * 2, 24, cross_width, cross_height, cross_bits); u8g2.setDrawColor(2); // XOR u8g2.drawXBMP(frame_size * 3.5, 24, cross_width, cross_height, cross_bits); } uint8_t draw_state = 0; void draw(void) { u8g2_prepare(); switch(draw_state >> 3) { case 0: u8g2_box_frame(draw_state&7); break; case 1: u8g2_disc_circle(draw_state&7); break; case 2: u8g2_r_frame(draw_state&7); break; case 3: u8g2_string(draw_state&7); break; case 4: u8g2_line(draw_state&7); break; case 5: u8g2_triangle(draw_state&7); break; case 6: u8g2_ascii_1(); break; case 7: u8g2_ascii_2(); break; case 8: u8g2_extra_page(draw_state&7); break; case 9: u8g2_bitmap_modes(0); break; case 10: u8g2_bitmap_modes(1); break; case 11: u8g2_bitmap_overlay(draw_state&7); break; } } void setup(void) { u8g2.begin(); } void loop(void) { // picture loop u8g2.clearBuffer(); draw(); u8g2.sendBuffer(); // increase the state draw_state++; if ( draw_state >= 12*8 ) draw_state = 0; // deley between each page delay(100); } |
من برای تست میخوام از نود ام سی یو استفاده کنم ، برای اینکار قسمت معرفی نمایشگر رو در خط 55 به این صورت تغییر باید تغییر بدیم
1 | U8G2_STE2007_96X68_F_3W_SW_SPI u8g2(U8G2_R0, /* clock=*/ D5, /* data=*/ D7, /* cs=*/ D0, /* reset=*/ D1); |
قبل از ادامه بگم که اگر قبل این مطلب داشتید قسمت قبل این آموزش رو میخوندید و مدارش رو بستید ، دست به برد برد نزنید چرا که پین های این دوتا ماژول نمایشگر کاملا منطبق هستند و نیازی به تغییر شماتیک نیست ، این هم شماتیک مناسب برای اتصال به node mcu
این هم از خروجی کد بالا
خرید ماژول نمایشگر تک رنگ نوکیا از فروشگاه امبددتک:
سلام
امکان استفاده از این کتابخونه برای میکروی STM هم وجود داره ؟
سلام. این کتابخانه از SPI نرم افزاری استفاده میکنه
اگر که تحت آردوینو از STM اسفتاده کنید این کتابخانه بدون تغییر قابل استفاده هست
سلام
نه از آردوینو استفاده نمی کنم . میخوام از یه برد که با میکروی STM32 طراحی شده این LCD رو راه اندازی کنم .
اگه اشتباه نکنم راه اندازی این LCD هم شبیه راه اندازی بقیه ی کتابخونه های LCD گرافیکی هستش و فقط تو قسمت ارسال دیتا فرق دارن با هم
خیلی هم گشتم ولی کتابخونه ای برای راه اندازیش با STM32 پیدا نکردم
خلاصه از اینکه جواب دادید ممنون
خواهش میکنم. از این لینک هم میتونید کمک بگیرید
https://sisoog.com/2020/06/22/آموزش-راهاندازی-ال-سی-دی-نوکیا-1202-جلس/
سپاس مهندس
اینو هم دیده بودم تو سیسوگ
مقاله ی شما رو هم اول اونجا خوندم ولی چون نتونستم اونجا کامنت بزارم اینجا مزاحم شدم (: